Løp i mørke og kulde

Det er mørkt, sier du? Det er glatt, sier du? Det er vanskelig å komme seg ut på løpeturer, sier du?

Jeg skjønner ikke spørsmålet 😉

For det finnes hjelpemidler, serru. I hopetall!

FullSizeRender (6)

For å starte nederst: Piggsko eller sko med brodder. Du kan sette pigger i dine gamle joggesko, på Løplabbet eller andre sportsbutikker. Eller du kan kjøpe piggsko. Det siste alternativet er brodder. Det funker best i en overgangsfase, når det er flekker med is/glatte partier. Les mer om vinterløpesko her.

Føttene: Ullsokker, neoprensokker (aldri prøvd, men hørt det skal være bra. Holder deg tørr.).

Beina: Vintertightser, skibukser, stillongs, finn din favoritt. Det viktigste i kulden er at det er rom til å puste mellom lagene. Da forsvinner svetten og du blir ikke kald. Ullunderbukser eller underbukser med windstopper kan være en fin investering. Lange underbukser i ull er gull.

Overkropp: Tre lag er anbefalt. Jeg er en løpende trykkoker, så jeg klarer meg som oftest med to. Noen sverger til ull innerst, andre superundertøy. De mest nostalgiske går for bestefars helsetrøye 😉 Det viktigste er at det er plass mellom lagene. Jfr. punktet over.

FullSizeRender (4) FullSizeRender (5)

Lue, hansker og buff er kjekke å ha. Buffen kan surres rundt armen og brukes som «svetteklut» dersom det blir for varmt.

Du kan få flere tips fra Runners World her og her, samt fra Løplabbet her, og fra Kunnskapsrik Trening her.

Er det mørkt er hodelykt et fint hjelpemiddel, spesielt dersom du løper i terreng. Det finnes utallige modeller på markedet, alt fra 50-kroners-klassen på Clas Ohlson til flere tusen kroners-modeller på Løplabbet eller andre sportsbutikker. (PS: Siste nr av Runners World som snart kommer ut har test av hodelykter!)

I tillegg finnes det masse artig på markedet av blinkende reflekser og lysende skosnører og i det hele tatt. Refleksvest må du også ha. Podens SFO-vest funker som ei kule. Eller invester i en mer fancy en. Det viktigste er at du synes!

Konklusjonen er at vinter, kulde og mørke ikke er noen hindring: Løpe ute kan man gjøre hele året!

Ha en trygg og god tur ut på glatta!

PS: På glatt underlag hjelper det å øke frekvensen (kortere skritt) og lene deg litt mer fremover. Da ramler du ikke på rygg/baken dersom beina sklir. Lykke til!

PPS! Skal du være med på Winter Run i februar? Torsdag 3. desember er det testløp! Se Runners Worlds Facebookside for mer info 🙂

FullSizeRender (7)

 

 

2 kommentarer om “Løp i mørke og kulde

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s