6 tips før Oslo Maraton

20180915_174403Oslo Maraton nærmer seg med stormskritt. Bare 4 dager igjen! Hjææælp! Har jeg trent nok, har jeg spist nok pasta, har jeg riktige sko?

Kjenner du deg igjen?

Få med deg Maratonmammas 6 tips før helgens løp, og du vil  føle deg myyyye bedre forberedt 😉

Og forhåpentligvis glede deg max!

Her kommer de, litt sånn hulter til bulter. Litt sånn som jeg er, og litt sånn som livet er. Det finnes mange flere tips der ute, og du trenger ikke følge disse eller andre slavisk. Bare til inspirasjon. Du må finne det som funker for DEG.

1: Det du ikke har trent til nå det får bare være. De siste dagene før løp er det viktig å lade opp, samle overskudd, spise og sove godt – og glede seg til løpet.

2: Jfr. punkt 1 og tren lett de siste dagene før løpet. Noe avhengig av distanse, selvfølgelig, men ikke tren knallharde økter som krever mye restitusjon nå de siste dagene. Ikke tren tung styrke eller ting du ikke har gjort før. Du vil ikke ha tunge, sure bein på løpsdagen.

3: Let frem klær og utstyr i god tid. Har du noe som er nyinnkjøpt så test det ut på trening før løpet. Velg sko du vet du liker. Velg klær du vet ikke gnisser. For oss damer (og vågale menn): Lakker neglene i en fresh farge, det gir en piff 😉

4: Møt opp på løpsdagen i god tid, men ikke FOR god tid. Da blir du bare unødvendig stresset og nervøs. Halvannen time før er et greit utgangspunkt. Prioriter toalett, bagasjelevering – og selfier, selvfølgelig. Oppvarming dersom du løper 10 for Grethe – eller har voldsomme perseambisjoner. Husk at oppvarming også kan være dynamisk (google øvelser!), gjerne i tillegg til lett jogg med noen fartsøkninger.

5: Tenk positivt på løpet, smil og vink til alle i løypa. Ta highfive der det er praktisk. Når du smiler tror hjernen din at du digger det du holder på med – og det gjør du jo – bare du får tenkt deg om. Tenk her og nå, lev i nuet, dette har du valgt selv – fordi du kan. Hurra!

6: Og NB! Kanskje det viktigste tipset: Kvelden før løpet: Spis ostepop! Det inneholder magnesium! (Har jeg hørt, tør ikke sjekke det for godt 😉 Yum yum 🙂

Masse lykke til! Det blir en folkefest!

 

2 kommentarer om “6 tips før Oslo Maraton

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s