To halvmaraton på ei uke

Lørdag var det Oslo Maraton. Det føltes som løpet kom litt brått på i år. Kanskje det hadde noe med at jeg var i Budapest til torsdag kveld – og hadde en hektisk dag mellom der hvor alt skulle ordnes.

Uansett, da løpsdagen kom var det meste i boks. Skiftetøyet var pakket, antrekket var bestemt (viktig!) og avtaler var gjort med løpevenninne Monique.

IMG_5223

Dette var mitt andre halvmaraton på under ei uke. Løp Wizz Air Budapest Halfmarathon i Ungarn sist søndag. Og stilte altså til start i et nytt løp på godt og vel to mil seks dager etterpå.

I Budapest var det 23 grader, i Oslo 20 grader. Æsj, hadde håpet på 11 grader, overskyet og lett yr 😉

Men fint vær betyr jo folkefest og jublende tilrop. Og så er det jo digg å sitte på utekafe etter løpet når det er sol og varmt. Så skal ikke klage.

Jeg starter i en pulje som er litt raskere enn meg. Usikker på om det er smart, men jeg tenker at dersom jeg starter for langsomt blir det altfor mye tid å ta igjen på slutten. Jeg perset på 2.17 i fjor, og vet jeg løper saktere i år. Men jeg klarer faktisk holde 2.15-ballongen bak meg helt frem til 3 km før mål. Har i skrivende stund ikke fått sluttiden min, og til å være så lite opptatt av tider som jeg er, er jeg veldig urolig og utålmodig, gitt 😉

Årets arrangement gikk som smurt, men jeg syntes det var mer trengsel i løypa enn tidligere år. Og da jeg løp inn mot mål måtte jeg signalisere til publikum at de måtte heie. Vet ikke helt hvor jeg har fanget opp de håndbevegelsene, men det funket. Jeg skjønner jo at de ikke gidder å heie hele tiden, men når de først står der… Det var bare helt stille, og jeg hadde nettopp peppet opp alle jeg løp forbi med kommentarer som «kom igjen, snart i mål», «ikke lenge igjen nå, hold ut», «stå på». Da måtte vi jo få heiing!

Utover det var det et fint løp. Hadde litt vondt i knærne underveis (gikk heldigvis over), var veldig tørst (gikk aldri over), var veldig veldig svett og varm, og hadde litt stive lår. Men alt i alt fungerte det meste greit. Jeg smilte så mye jeg kunne, både for å oppmuntre andre – og fordi jeg har lest at det føles lettere å løpe dersom du smiler (du lurer hjernen eller no…).

Oslo Maraton er et must på løpsfronten! Velg den distansen som funker best for deg. Men jeg anbefaler halvmaraton, altså! Har du klart 10 km i år klarer du 21 til neste år, garantert!

(Og husk: Når distansen øker går farta ned…)

Løp du en av distansene i Oslo Maraton vil jeg gjerne høre hva du syntes om løpet – og hvordan turen var for deg. Så post en kommentar, da blir jeg glad 🙂

Ha en fin søndag! Jeg har hviledag…

IMG_5209 IMG_5211 IMG_5206 IMG_5204 IMG_5215 IMG_5224

21 kommentarer om “To halvmaraton på ei uke

  1. Fikk dessverre ikke løpt iår, men var heiagjeng og crew…kjempegøy det også ! Neste år blir det kanskje halv i Paris ( løp der i år…kjempegøy) , og helt sikkert Berlin ( fortsatt halv) også ecotrail og Oslo Maraton. Litt i overkant ambisiøst for en som har 2 halvmaraton, 1 ecotrail og 3 søk 10 km å i skryteboka? Synes ikke det :). Synes du er supersprek som orker to halve på en uke!!! Ha en fortsatt fin kveld !

    Liker

    1. Løpsplanen høres fin ut, den. Paris og Berlin er jo noen måneder fra hverandre i tid..? Hvilken distanse løper du i Ecotrail? Blir det halvmaraton i Oslo neste år, da?
      To halvmaraton på en uke gikk helt fint, hvilte max mellom der (kun ei økt), men det er mulig at jeg kunne perset i ett av dem dersom jeg kun løp det ene. Men igjen, kanskje ikke. 😉

      Liker

    1. Nei, det ble jo helt feil! Fikk først bare mellomtidene, men nå er de blitt borte også, ser jeg. Klokka mi landet på 2.25, men jeg ble forbiløpt av 2.15-ballongen kun 3 km før mål, så fikk det ikke helt til å stemme…

      Liker

  2. To løp på en uke. Du er rå 👏👏👏

    Løp halvmaraton. Veldig fornøyd med traseen og arrangementet. Litt for langt mellom drikkestasjonene i starten for min del, så angra på at jeg ikke tok på drikkebelte.

    For en dag!! For en stemning!!
    Klar til start igjen neste år 👍👍

    Liker

    1. Takk takk 🙂 Så bra at du hadde en fin tur! Det var varmt på lørdag, men det er digg å løpe uten drikkebelte også. Du kan prøve å spise noe, feks GU Chomps som jeg bruker (de er litt som vingummi), da glemmer du tørsten litt. Neste år blir bra!!

      Liker

  3. Løp helmaraton og turen var fantastisk. Stemningen i Oslo er helt magisk. Tiden ble ikke som håpet, men det hadde jeg ikke regnet med heller, da de siste ukene ikke har ført med seg mye løping og solen meldte sion ankomst i vel stor grad i går. 4:03.19

    Liker

    1. Superbra! Synes du det er vanskelig å starte på runde nr to? Sånn mentalt, mener jeg. Har vurdert helmaraton i Oslo, men frykter at det er tøft å motivere seg for den samme ruta to ganger… God stemning, men jeg synes jo folk kunne heiet mer. I utlandet er det flagg og fløyter og hoiing, veldig gøy! 😉

      Liker

      1. Nei, synes det er lettere å løpe to runder enn en lang. Har sendt inn tilbakemelding til arrangøren om de ikke kan legge om løypen litt, slik at vi slipper bakken rundt botanisk hage.

        Liker

  4. Hei Hei
    , og grattis med vel gjennomført.
    Jeg løp 10 for Grete i år, og bortsett fra at det var varmt og trangt (og litt annet småsnusk) er jeg meget fornøyd med årets OM. Kanskje spesielt med bevertningen etter målgang. Når ellers kan du like fornøyd kaste deg over boller og melkesjokolade.
    Imponerende også med 2 halve så tett på!

    Liker

  5. Gøy å lese om din opplevelse. Jeg løp halvmaraton for andre gang, debuterte i fjor med – for meg – knallgod tid, men fikk løpekne i vår og måtte legge om hele treningsstrategien. Jeg har fått uvurderlig god hjelp fra en flink fysioterapeut, og ved hjelp av tålmodig oppbygging av løpetrening og spesifikk styrketrening, fullførte jeg på ei tid jeg var stolt og fornøyd med. Synes arrangementet var helt topp i år også, men var særdeles takknemlig for god mat og drikke etter målgang, noe jeg savnet i fjor. Dametrommisene i rød/hvit drakt rundt 12-13 km var en stor høydare for meg 🙂

    Liker

  6. Jeg løp min aller første halvmaraton i Oslo! Noe jeg aldri hadde trodd at jeg skulle gjøre. Jeg har vært blant dem som ikke likte å løpe… Men nå liker jeg det – og tar meg nå ofte i å tenke at nå trenger jeg en joggetur! Løpet var flott, og jeg koste meg (nesten) hele veien. Fikk litt vondt i knærne og ble ganske sliten de siste 2 km. Men da ble jeg «dratt» frem av dattera mi som løp sammen med meg 😊

    Liker

  7. Løp min første halvmaraton ever i Oslo. Startet å løpe igjen etter 4 barn i 2014 og måtte ha et treningsmål. Løpet var helt j….. men også veldig artig. Fikk veldig mye læring ut av det og gjorde mange feil jeg ikke kommer å gjøre igjen. Så helt bortkasta var det ikke selv om tia ble helt rævva. Men et fantastisk arrangement selv om det var mye folk. Har allerede meldt meg på neste år!

    Liker

    1. Så bra at du er påmeldt til neste år! Halvmaraton er en bra distanse, du trenger ikke pese så mye som på 10 km, og det er ikke så langt som full maraton 😉 Man gjør seg erfaringer ved hvert løp man deltar på, så mitt råd er å delta på flere arrangement – etterhvert flyter du en del på rutinen og klarer mer å nyte opplevelsen. Lykke til!

      Liker

  8. Hei Lise!
    Det er moro og inspirerende å lese om dine løpsopplevelser! Jeg skriver til deg her nå med håp om litt gode råd. Jeg har satt meg som mål å løpe halvmaraton i Oslo til høsten, og bør i gang med et organisert treningsopplegg. Måten jeg trener på er vel det som blir kalt lapskaustrening. Blir stort sett mine faste løpeturer på 5 til 7 km. «Koseturer» kan man trygt si. Jeg prøver jo stadig å bli bedre på 5 km, og har pers på 30 min. Har løpt noen 10 km også, men aldri i et løp, bare for meg selv. Nå har jeg meldt meg på Glommaløpet som er 16 km den 21 mai, så nå må jeg få orden på treningen min. Jeg har lastet ned treningsopplegget til Helle Aakesen, og tenkte jeg skulle følge det. Er det et opplegg du er kjent med, eller har du noen andre treningsopplegg, som du kan anbefale? Jeg er 48 år, begynner å bli voksen, men er vant med å trene fra jeg var barn. Jeg begynte så smått å løpe når jeg var 33 år, men det er først de siste årene jeg har fått blod på tann, og bare elsker det! Jeg håper du har noen gode råd til meg 🙂
    Mvh Venche Pettersen

    Liker

    1. Hei Så gøy at du liker bloggen. Jeg er ikke kjent med det treningsopplegget du nevner. Jeg har aldri fått slike løpeplaner til å funke helt. Jeg trener mange andre ting også, og ikke bare løping. Og jeg synes det blir vanskelig å få øktene i et program til å passe inn i ukeplanen. I forhold til din forberedelse til løpet i mai (tøft at du har meldt deg på!) ville jeg sagt at noen lengre turer opp mot 10-12 km er greit å få inn slik at du er klar for 16 km. Du trenger ikke løpe akkurat 16 km, men greit at du har vært ute på noen litt lengre turer enn de vanlige 5-7 km. Ikke minst mentalt er det viktig for å venne deg til å være ute i løypa såpass lenge. Når det gjelder løpeprogram har jeg hørt mye bra om Oslo Maratons løpeprogram og Løplabbets. Begge vinner du på deres sider. (oslomaraton.no og loplabbet.no) Det er greit å trene litt styrke også, men det gjør du kanskje allerede. Da er du bedre rustet mot skader. Håper dette var greit svar. Masse lykke til! Skriv gjerne en kommentar her eller på Facebook om hvordan løpet gikk 🙂 Lykke til!

      Liker

      1. Hei!
        Takk for svar og mange gode råd jeg skal følge 🙂 Etter at jeg har sett nærmere på det treningsopplegget jeg lastet ned, synes jeg det er for lite løping, og da særlig langturer som du anbefaler. Skal sjekke de løpeprogrammene du nevner. Jeg er også veldig enig i at det kan være vanskelig å følge et treningsprogram da det ofte skjer uforutsette ting i løpet av uken. Men det kan være greit å ha en nogenlunde plan siden jeg trener alene. Jeg må nok få inn mer styrke også ja, kjenner at jeg ikke er sterk nok!
        Jeg skal fortsette å lese dine innlegg for tips, råd og inspirasjon, så kan jeg informere deg senere om hvordan det går med meg 🙂
        Venche

        Liker

Legg igjen en kommentar