Gjør hodet og kroppen klar til løp

Du blir rådet til å drikke masse vann, å holde deg unna kaffe og sove godt natten før. Men de viktigste forberedelsene til løp gjør du inne i hodet.

Er du én av de 12.000 som stiller til start i Sentrumsløpet lørdag? Horder av løpeglade kvinner og menn er klare. De har løpt og løpt, og trent og trent i flere måneder (får vi håpe for deres skyld). De har lest seg opp på forberedelser til løp, hva de skal spise og drikke dagene før. Hvordan de skal restituere og lade opp. Men: Er hodet med?

Jeg har løpt i litt over to år, jeg er ingen ekspert. Men jeg har løpt mye og deltatt på mange løp. Jeg har gjort meg mine erfaringer. Min hovedkonklusjon er: Det kan være så som så med mye bare du mentalt er KLAR.

Du må være fokusert og konsentrert om løpet. Legge opp en plan. Kanskje er det å perse, kanskje er det å ikke ta gåpauser, kanskje er det å ta gåpauser hver andre kilometer, osv. Planen må være DIN. Men den kan endres på underveis. Helst oppgraderes. Det viktigste er at du kan stå inne for resultatet. Har du gjort ditt beste er det godt nok. Mange tør ikke stille til start engang, husk det.

Men tilbake til mat og drikke og restitusjon og alle gode råd og tips som nettet flommer over av. Du skal få noen av meg også.

1: Havregrøt er topp frokost før løp. Gjerne med noen rosiner og nøtter på, og kanel – og kanskje en dæsj syltetøy. Fett og fiber bør man holde seg unna. Og melkeprodukter kan gi slimdannelse i hals og svelg. Jeg synes en kopp kaffe er digg, men dropper den vanlige melkeskvetten oppi.

2: Møt opp i god tid, men ikke i for god tid. Da rekker du å bli altfor nervøs og du må stå i dokø to ganger. Kjedelig. Rundt halvannen time før start er passe, er min erfaring.

3: Drikk godt før løpet, men stopp i tide! Ikke drikk den siste halvtimen før start, og helst ikke så mye den siste timen før, heller (spesielt ikke hvis du er trebarnsmor som meg. Nuff said.) Sportsdrikk tar du etter hvert i løpet, aldri før start! (Dyrekjøpt erfaring for en løpskollega av meg).

4: Ikke spis de to siste timene før løpet, eventuelt noe lett en time før, som en banan.

5: Varm opp ved å løpe rolig cirka to km, hopp litt, strekk litt på armer og ben, vekk kroppen. Og hodet. Det er mye folk overalt, tilnærmet kaos. Prøv å bevare roen, fokuser på det du skal gjøre. Fokuser på at dette blir gøy.

Når startskuddet går: Ikke start for hardt. Det er nok litt kø i starten uansett, så ta det med ro. I Sentrumsløpet er det en bakke (opp til Slottet) allerede etter få meter. Her er det ingen skam å gå (raskt) for å unngå stive lår.

Og etter målgang: Få i deg drikke og noe å spise før du blir svimmel. Gå litt rundt så du ikke stivner som en stokk.

Og viktigst av alt: Sørg for å få tatt en selfie! 😉

Lise helfigur
En vinner allerede før start! Fra halvmaraton i Oslo september 2013…

Og så rett ut på Facebook og Instagram! Så du kan du kose deg med all rosen  resten av kvelden, mens du legger planer for neste løp… For du vet hva de sier: Så mange løp, så få ledige helgedager!

5 kommentarer om “Gjør hodet og kroppen klar til løp

  1. Perfekt løpevær i dag! Heller dette enn stekende sol som i fjor. God tur! Regner med at dette går fint så lenge jeg klarer å holde igjen opp slottsbakken…

    Liker

  2. Tittet litt på bloggen din via IG (og plutselig dukket du nettopp opp i en tråd på fb og!), og jeg synes du gir mye motivasjon! Er selv småbarnsmor, løper første ultra når EcoTrail Oslo går av stabelen.. Gleder meg (tross issues med blæra selv..)! Elsker allerede å løpe i nordmarka, dette blir ikke konkurranse, men en deilig opplevelse! Alt vel til deg, Lise og ha god kveld 🙂

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s