Slapp av – og lev litt

Det er fortsatt januar, og jeg kom liksom aldri helt i gang med nyttårsforsettene og det nye givet. I januar skal vi være så flinke, trene masse og spise sunt. Herregud, for et mas.

Jeg setter det på spissen, men mener det også. Som Christine Koht skrev i A-magasinet tidligere denne måneden (men jeg hadde ikke tid til å lese spalten før i dag…): «Det er mye lettere å komme seg til et treningsstudio enn å være fornøyd akkurat sånn som du er.»

Og jeg tenker: Det spørs også om det at du kommer deg dit, automatisk gjør deg mer fornøyd med deg selv…

***

For vi må prøve å være glad i oss selv uavhengig av prestasjoner. Vi må ha andre verdier å spille på også.

Det at du ikke ga 100% på spinningtimen eller spiste en sjokolade i lunsjen gjør deg ikke til et dårlig menneske.

Ikke vær så streng mot deg selv. Prøv å få litt mindre dårlig samvittighet og klapp deg heller på skulderen over det du faktisk fikk gjort. Og kanskje er du faktisk et helt ok menneske selv om du bare fikk trent to ganger sist uke 😉

Jeg synes Christine Koht fanger essensen: «Grønnkål er kjempebra som chips. Middagen spiser du og dine selvsagt samlet… Etterpå venter et rikt sosialt liv… Så sex og åtte timers god søvn. Husk å rense huden.»

Haha, jeg lo i alle fall høyt 🙂

***

For min egen del, som blogger og aktiv på sosiale medier, gjelder det å finne en balansegang mellom å inspirere andre  til å være aktive – og inspirere til at det også (av og til) er greit å ligge på sofaen 😉

Hashtaggen min på Instagram heter tross alt #kverksofagrisen 🙂 Så jeg vil jo absolutt ikke oppfordre til slaraffenliv 😉

Men vi skal trives og ha det bra. Det er god helse i det å trives i den kroppen man har, og være takknemlig for det man har og den man er. Det er godt nok! DU er god nok.

I dag hadde jeg for eksempel en lang stund i sofaen der jeg trålte meg gjennom en svær bunke aviser og magasiner som hadde hopet seg opp – og jeg fant dermed denne eminente spalten av Christine Koht 🙂 Noen dager trenger man bare å flate ut. Man kan bli inspirert på sofaen også, si 😉

Når det er sagt er det supersunt å trene, og det er selvfølgelig bra for kroppen å spise sunt. Det er jo noe vi alle vet.

Men måtehold og balanse er nøkkelord for det gode liv. Og jakten på det perfekte kan gjøre oss syke.

Så slutt å sammenligne deg med andre. Finn balansen i DITT liv.

***

Får du trent to økter i uka er det bedre enn ingenting, prøv og vær fornøyd med det. Ikke ha ambisjoner om å trene HVER dag. Du klarer det kanskje første uka, men så blir det bare så sabla stor nedtur når du ikke klarer å opprettholde frekvensen.

Det er bedre at du legger opp et realistisk løp som du klarer å holde over tid. Så når du er kommet over kneika, og forhåpentligvis finner en motivasjon og glede i treningen i seg selv – DA kan du øke til flere økter i uka.

Og blir det innimellom færre økter er det ikke verdens undergang. Det er mye god helse i hverdagsmosjon, som lek med barn, husarbeid, trappegåing og gåturer med hunden.

Husk at dørstokkmila i perioder kan være tung for de aller fleste av oss. Prøv å fokusere på det du klarer og det du kan spise – og ikke alt du ikke fikk gjort og alt det du ikke har lov til å spise.

Kanskje klarer vi da å slappe av – og leve litt.

20180129_201510

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s