6 treningstips for ferien

Endelig sommerferie! Late dager, god mat og drikke. Sove lenge.

Men hey, folkens, ikke glem treningen!

Her er mine tips for løpe- og styrketrening i sommer:

  1. Ta minst to treningsøkter i uka, på 20-40 minutter. Klarer du flere eller lengre økter er det gull.
  2. Den ene økta kan være en ren løpeøkt, den andre kun styrke – eller en kombinasjon av løping og styrke.
  3. Finn et tidspunkt på dagen som funker best for deg, enten før frokost (ta på deg treningsklær når du står opp) eller før middag. Unngå å trene sent på kvelden (da er det lettere å velge sofaen).
  4. Forslag til løpeøkter:
    1. 45/15 x 5 (løpe 45 sek, 15 sek pause. Gjenta fem ganger), 2 minutters pause, så nye 45/15 x 5. Gjenta så mange ganger som formen tillater.
    2. Finn en bakke eller trapp og løp opp, gå/jogg ned 5-10 ganger avhengig av lengde og bratthetsgrad. Du kan også legge inn noen hopp i trappen.
    3. Pyramideintervaller, for eksempel 1-2-3-2-1, med halvparten av tiden pause. Kan kjøres to ganger, da med 1-2 minutt pause mellom settene. Et annet intervall kan være 1-2-1 som gjentas i tre runder med 1 minutts pause mellom pyramidene. Halvert pause mellom intervallene. (30 sek-1-30 sek).
    4. «10-20-30». Last ned appen 10-20-30 og løp rolig i 30 sek, moderat i 20 sek, og spurt i 10 sek. Kan gjentas så mange ganger du vil, og med så lange pauser du vil. Du stiller inn i appen.
  5.  Styrketrening. Kjør tre runder med 30 sek på hver øvelse, uten pauser – eller ta halvparten av øvelsene fordelt på to økter, og kjør 40 sek jobbing, 10 sek pause. Finn en benk å ta dips på, et gjerde å ta armhevinger på osv. Bruk lekeplasser, skogen, parker osv. Forslag til styrkeøvelser (se bilder av øvelsene nederst i innlegget):
    1. Gående utfall/hoppende utfall/utfall/utall bakover
    2. Situps, skrå/Benhev
    3. Knebøy
    4. Dips
    5. Rygghev
    6. Armhevinger
  6. Husk å ha det gøy! Tenk så sprek du blir etter ferien! Det er mye lettere å ta fatt til høsten dersom du har vært aktiv gjennom sommeren. Kos deg med god mat og late dager – og kos deg med trening innimellom.

DET SKAL VÆRE SLITSOMT, MEN DET KAN GJERNE VÆRE GØY OGSÅ 🙂

God sommer!

IMG_4442
Utfall fra siden.
IMG_4452
Utfall kan gjøres i mange varianter.

 

IMG_4447
Situps kan du gjøre. Alternativt denne øvelsen der du presser korsryggen ned i bakken, og senker begge beina – eller en og en fot.
IMG_4448
Senk alternativt en og en fot.

 

IMG_4445
Pushups på strake bein.
IMG_4446
Pushups med knærne nedi. Velg denne varianten dersom du sliter med å komme helt ned med brystet.
IMG_4459
Rygghev. Løft beina for en tøffere variant.
IMG_4450
Dips. Kan gjøres nesten overalt. Hold ryggen rett og baken helt inntil benken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s