Ei mil med et smil

FullSizeRender(4)

KK-mila. Samhold, glede og nervøsitet i en salig blanding.

I år som i fjor løp jeg sammen med en herlig (og stadig voksende) gjeng fra Tren For Livet. Det vil si, vi løper ikke sammen – men møtes før og etter løpet, pepper hverandre opp og tar masse selfies 😉

God stemning!

Som løper foretrekker jeg lengre distanser (skal ikke si jo lengre jo bedre, men på en måte er det litt sånn…), så 10 km er faktisk ganske tøft også for en ultraløper. Du skal ha høy puls og jobbe hardt i forholdsvis lang tid. Det er tøft for hodet. Kjør på, kjør på.

Her er det ikke rom for å stoppe og skravle med de som serverer på drikkestasjonene. Her er det ingen tissepauser bak et tre. Her er det ingen smalltalk blant løpere opp de bratteste stigningene.

På 10 km gjelder det å gønne på fra start – holde trøkket oppe – og helst øke farten mot slutten.

Jeg klarte det overraskende godt i år. KK-mila er ganske bratt oppover den første halvdelen, og da er det viktig å tenke positivt, feste blikket i toppen av bakken – og ha lette ben. I et par bakker føltes det mer som om jeg var med i NM i kappgang, eller vent, det er kanskje en fornærmelse mot sporten. NM i skilpaddevralting kan vi kalle det. Og kanskje vi ikke skal bruke ordet NM, heller 😉

Men jeg klarte å holde beina i gang og tenke forholdsvis lyse tanker.

Pusten gikk såpass tungt at jeg ikke hadde så mye overskudd til å smile og prate i løypa som jeg har hatt på tidligere løp. Beklager det, konkurransemoduset ble kobla på og jeg hadde los på mål. Så til dere som ville slå av en prat og fikk prusting tilbake: Det er ikke det at jeg er uhøflig, assa, bare veldig fokusert 😉

Solen varmet godt på lørdag, og det er digg før og etter løpet. Men underveis hadde jeg foretrukket 10 grader og duskregn 😉

Det var supergøy å være så mange grønne Tren For Livet-trøyer på sletta der inne på Bislett. Vi støttet hverandre før og etter løpet, og det er ikke tvil om at det føles tryggere å delta i løp når du har en gjeng å møte før og etter løpet. Noen i teamet løp sammen to og to, det kan fungere godt for mange.

Etter målgang, sjampis og goodiebag var det å hoppe i dusjen og møtes til skravlings og sushi. Og kommentaren «Å, er det sånn du ser ut uten treningstøy» falt flere ganger i løpet av kvelden 😉

Løping er sosialt, krevende, utfordrende, helsefremmende, givende, styrkende – og helt enkelt fantastisk!

Vær glad du er frisk nok til å løpe! Skvis inn en halvtime eller time der du kan! Og meld deg på et løp! Du vil ikke angre!

Heia Team Tren For Livet!

Ha en strålende uke!

PS! Var du med på KK-mila eller et annet løp i helga, så send meg gjerne noen ord om hvordan opplevelsen var for deg 🙂

IMG_7844 IMG_7845 FullSizeRender(3) FullSizeRender(1) IMG_7859 IMG_7850

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s