Ecotrail – her er tipsene

Ecotrail Oslo arrangeres 21. mai 2016, med distansene 18 km, 18 km nordic walking (stavgang), 30 km 45 km og 80 km.

Er du med for første gang? Da kan jeg gi deg noen tips.

Jeg deltok på 45 km i fjor. I år går jeg for 80. Jeg skal blogge mer om løypa ganske snart. Men først noen praktiske råd og tips.

Ecotrail ble i fjor arrangert i Oslo for aller første gang. Løpstraseen ligger for det meste på grusveier og sti i marka, men du befinner deg hele tiden tett inntil byen. Målgang er ved Operaen i Bjørvika (Sukkerbiten).

De praktiske spørsmålene før et løp er mange, og spesielt dersom du skal delta for første gang: Hva skal man kle på seg, hvilken sekk skal man ha, hva skal man ha oppi sekken. Og ikke minst, hvilke sko skal man bruke?

Svarene er noe ulike alt etter om du skal løpe 80 km, 45 km, 30 km eller 18 km.

For å ta 18 km først: Da trenger du kun vanlige asfalt-sko. Det vil si sko du løper med på asfalt. Bruk sko du er trygg på, ikke prøv noe nytt under løpet. Traseen starter ved Fossum, går nedover Lysakerelven mot Bygdøy og langs Frognerkilen mot sentrum. På denne korteste varianten av Ecotrail er det svært lite teknisk sti (kun litt ved Lysakerelven), det er heller ikke mye stigning. Etter Bogstadvannet går det for det aller meste nedover, før det blir rimelig flatt fra Lysaker og inn til byen og målgang ved Operaen.

I Ecotrail løper du med sekk. Men i den korte traseen tviler jeg på at sekk er nødvendig, hvis det da ikke skulle bli ekstremt varmt – og du trenger vann fra drikkeblære. Normalt bør et drikkebelte være tilstrekkelig.

Bekledning på 18 km er væravhengig, du trenger ikke lange tights som beskytter mot rifter fra skog og kratt, for eksempel. Her beveger du deg i ganske greit terreng, og siste delen er nokså urban. Også på de lengre distansene er det greit å velge klær etter temperatur. Du får ikke særlig mye nærkontakt med buskaset.

Nytt av året er 30 km-distansen. Distansen starter ved Sørkedalen IL, og følger dermed 45 km-ruta derfra og inn. De fleste vil nok foretrekke mer drikke her, men drikkebelte kan fortsatt være tilstrekkelig. Eventuelt sekk med drikkeblære.

Så over til 45 km: Her er det greit med drikkesekk. Og her har jeg lært litt av erfaring: Ha lettest mulig sekk. Du trenger ikke ha med mye mat, bare småting – og du trenger ikke ta med klær annet enn max en tynn trøye/jakke. Hvor mye vann du skal fylle i vannblæra til sekken blir individuelt og avhengig av været – men prøv å test det ut på trening og husk at du kan fylle på underveis. Det er tungt å løpe med en overfylt sekk.

Påbudt innhold i sekken i fjor var survival blanket. I år står det ingenting om det, men det kan være kjekt å ha med. Det er mindre enn det høres ut som: Får plass inni hånda di og koster rundt femtilappen på sportsforretninger eller apotek.

Husk å lagre telefonnummeret til løpsarrangøren på mobilen, i tilfelle du må ringe og ha hjelp til noe (la oss håpe du slipper det).

Min erfaring er at du spiser mindre enn du tror, du drikker mindre enn du tror – og du svetter mer enn du tror. Så minimalisme er stikkordet.

Men igjen, temperaturen på løpsdagen blir en viktig faktor.

45 km-traseen går fra Holmenkollen og opp til Tryvann, mot Wyllerløypa og videre innover i Sørkedalen, før du kommer ned mot Bogstadvannet og følger 18 km-løypa inn til byen. Heller ikke dette partiet er spesielt teknisk krevende, og du trenger ikke terrengsko. Du trenger sko du tåler å løpe langt i. Hybrid kan gå, det vil si sko som kan brukes både på asfalt og terreng. De har jevnt over mer demping og støtte enn rene terrengsko med tynn såle. For alle tre distansene gjelder at det er en del kilometer asfalt mot slutten, og det er vondt for beina å løpe på asfalt i terrengsko eksempelvis Inov8 som jeg (blant annet) har…

Altra-skoene du får utdelt ved påmelding er helt ok å løpe med i terrenget, men på de lengre distansene kan det bli for lite demping. Og dersom du velger å gå for disse skoene bør du venne føttene til nulldrop i god tid før løpet. (Nulldropp = at skoene er helt flate. Asics har feks ganske høyt drop: De er bygd opp bak i hælen).

Jeg løp KRS Ultra 60 km med Altra-skoene vi fikk fra Ecotrail, men der var det nesten bare teknisk terreng (sti). I Ecotrail er det veldig mye grus og en god del asfalt. Derfor tar jeg ikke disse skoene der. Men jeg hadde kanskje vurdert de på 45 km, dersom føttene var vant til skoen på forhånd.

Konklusjon: På alle distanser er det helt ok med vanlige løpesko, eventuelt sko som passer til asfalt/grus.

Når det gjelder mat tenker jeg at du tar med det du er vant til å spise under løp. Jeg synes bananer og brødskiver funker bra, og du kan få ny energi med gels i flytende form eller mer faste «vingummi»-varianter. Test ut på trening!

Det jeg husker best fra i fjor er at det blir trangt på stiene langs Lysakerelven når de raskeste 80 km-løperne tar deg igjen. Og de siste 8-9 km på asfalten inn til byen går saaaaakte med blytunge bein. Men det hjelper å se løypa for seg, så bor du i nærheten: Ut og løp i traseen. Og bor du et stykke unna: Studer løypa nøye på nettet, google og les blogger. Det du vet har du godt av.

***

Og som en kuriositet. Her er det jeg skrev i blogginnlegget mitt før Ecotrail i fjor:

«De som skal løpe 80 km stiller jo i en helt annen liga. Jeg tar av meg løpecapsen og bøyer meg nesegrust i støvet (eller hva det heter) for disse kvinner og menn. De hardbarka ultraløperne vet jo best selv hva de trenger, så tror ikke jeg bruker spalteplass på det 😉 Kan bare nevne at drikkestasjoner blir etter 15 km, etter 35 km (Holmenkollen) og etter 62 km (Fossum).»

I år ble jeg plutselig en av de hardbarka ultraløperne selv! Om enn ikke så hardbarka. Mer nybegynner 😉 Men ett sted skal en jo starte.

Lykke til til alle uansett distanse. Ecotrail blir gøy! Og slitsomt, utfordrende og utmattende. Men husk, mest gøy!

***

18 km: Start kl. 13, Fossum

30 km: Start kl. 13, Sørkedalen IL.

45 km: Start kl. 13, Holmenkollen. I mål senest kl. 22.

80 km: Start kl. 08, Vaterlandsparken. I mål senest kl. 23.

***

Jeg har testet ut hele løypa på 80 km. Rapport kommer snart, hold ut! 😉

FullSizeRender (46)
Fra fjorårets løp… Da var det shorts-vær. Er spent på temperaturen i år.

9 kommentarer om “Ecotrail – her er tipsene

  1. Hei, artig og inspirerende å følge bloggen din 🙂 Jeg bor i Steigen, gi meg et vink hvis du skal løpe noe i Hamarøy i løpet av sommeren, kunne vært artig å vært med deg på ei økt, hvis det passer

    Liker

    1. Hei! Så gøy med steigenværinger her, da 🙂 Jeg er nordpå rundt Hamsundagene, så mulig jeg drar igang ei økt da for de som vil være med 🙂 Følg med på Facebook-siden min, Maratonmamma. Ha en fin dag!

      Liker

  2. Hei. Flott og interessant blogg du har! Siden du har førstehåndserfaring fra 80 km-løypa i Ecotrail; hvilke sko vil du anbefale? Hvor lange og mange lange langturer løp du før Ecotrail 80 km?

    Liker

    1. Hei Helen, så bra at du liker bloggen 🙂 Tusen takk. Jeg løp Ecotrail 80 med Altra Olympus, det er en terrengsko som også har god demping og dermed funker bra også på grus og asfalt. Det er jo faktik en hel del av det på 80-løypa, så jeg ville satset på sko med mer demping enn tradisjonelle terrengsko. Jeg løp gjennom hele løypa fordelt på 3-4 turer, og de lå mellom 30-35 km, og jeg tror den lengste ble akkurat et maraton med den siste km hjem fra banen 😉 Det er fint med langturer, iallefall en i uka – men også viktig med jevn løping i ukene før. Og husk å trapp ned i god tid. Ei venninne av meg hadde 100 km knappe to uker før løpet, og det merket hun i beina på løpsdagen. Lykke til!

      Liker

  3. Hei og takk for en flott blogg. Denne artikkel passer perfekt for meg som skal løpe Eco Trail 45 km for første gang i år. Det jeg lurer på er hvor mye lengre tid man sånn ca vil bruke i forhold til maraton på asfalt eks Oslo Maraton. Hvilket parti av løypa er teknisk vanskeligst?

    Likt av 1 person

    1. Hei og takk for det 🙂 Jeg brukte ca to timer mer på Ecotrail 45 enn maraton, men jeg hadde også urinveisinfeksjon siste halvdel og gikk mye… Uansett, på 45 km er det ikke så mange teknisk vanskelige partier. Det vil nok være Lysakerelva som er vanskeligst, men det er et forholdsvis kort parti som er kronglete. Mitt råd er å tenke minst mulig på tid på dette løpet, det kan ikke sammenlignes med et gateløp. Løp så raskt du klarer, men prøv å nyt det også – se deg rundt, snakk med andre løpere – ta en pause på matstasjonene osv. God tur og lykke til!

      Liker

      1. Takk for gode tips og råd. Planen er og prøve og nyte løpet også. Men greit å vite sånn ca tid man vil bruke sånn rent mentalt 😉

        Liker

      2. Vanskelig å si, men jeg tipper de fleste ligger på en time eller to dårligere tid enn maraton. Spørs litt hvor mye du har løpt på sti… Anbefaler deg også å få løpt i traseen før løpet dersom du har mulighet til det 🙂

        Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s