Kontrollfrik på løpetur

Jeg har en tilståelse å komme med: Jeg er en kontrollfrik.

Fra jeg var ganske ung har jeg skrevet lister. Lister over ting jeg skulle huske, pakkelister, lister over de kjekkeste guttene osv.

Det er fint med orden. Jeg skal ha kontroll. Og jeg liker å planlegge, tenke fremover.

Så hvordan i huleste klarer jeg da å koble ut tid og rom på løpetur? Hvordan klarer kontrollfriken meg å slippe kontrollen, lar klokka tikke og løper ivei uten å ane hvordan jeg ligger an. For det er meg i et nøtteskall på løp. Jeg ser ikke på klokka! Ikke særlig mye, iallefall.

Det gjelder bare å holde beina igang, tenke positive tanker og prøve å kose seg. Mindfullness på løpetur.

Under KRS Ultra for noen uker siden husker jeg at jeg så på klokka ved et par anledninger. Den ene var halvveis. Da regnet jeg ut tiden jeg anslo jeg ville komme i mål (ganget tiden med to). Utover det så jeg mest på antall kilometer. På grunn av at jeg løp feil hele fire ganger måtte jeg stadig sjekke km-antallet opp mot beskrivelsen av ruta.

For fokus var hele tiden neste drikkestasjon. Ikke fordi jeg var så tørst, men fordi det var et delmål.

Og det er et greit tips dersom man synes distansen er lang: Tenk delmål. Ha fokus mil for mil, eller fra drikkestasjon til drikkestasjon. Eller hver tiende km. På KRS Ultra sa jeg høyt JESS til meg selv når jeg rundet 50 km og 60 km – det hjelper det 😉

Selv på løp kan man la tankene vandre. Men i terrenget må man ha såpass mye fokus på stien (og merkingen!) at man ikke kan bli helt filosofisk heller. Men det å fokusere på hvor man skal er en slags tankeflukt, det også.

Så kanskje det er derfor jeg liker løping så godt: Da slipper jeg kontrollen og bare ER.

Ha en fin helg, da dere! Husk å få skviset inn en liten løpetur eller tre.

 

6 kommentarer om “Kontrollfrik på løpetur

  1. Hei! Jeg digger bloggen din! Motiverende og inspirerende! Du viser at det er mulig bare man vil nok, og det liker jeg. Jeg skal løpe Ecotrail 45 km for første gang og nervene står i helspenn….spent på om jeg vil klare det. Hvor lange løpeturer tenker du at man bør ha hatt i forkant av løpet? Jeg er redd grunnlaget ikke er godt nok.
    Det hadde vært gøy om du skrev et lite blogginnlegg med tips til oss som skal løpe Ecotrail for første gang 🙂

    Liker

    1. Hei! Så koselig å høre da! Jeg tenker at du bør ha et par turer på ca 20 km nå i løpet av en ukes tid, og så bør du trappe ned. 45 km-løypa er ganske lettløpt, så det går nok bedre enn du frykter 😉 Jeg skal poste et innlegg med tips i morgen eller mandag, og så kommer det også en gjennomgang av hele løypa med en del bilder. Ha en fin lørdagskveld!

      Liker

      1. Tusen takk for svar og tips! Gleder meg til å lese innleggene om tips og gjennomgang av løypa. Jeg løper halvmaraton uten problemer, men har få lengre turer i banken. Jeg skal begi meg ut på en langtur i dag og håper å nå 25-30 km. Ha en fin søndag!

        Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s