80 km? Bring it on!

Åtte mil? I terreng? Klarer jeg det, da?

Jeg hadde slått fra meg distansen i Ecotrail Oslo for lenge siden. Jeg trodde aldri i livet jeg skulle klare å komme meg i mål i tide.

Men to ting endret oppfatningen min:

  1. Jeg fullførte KRS Ultra (60 km og 2000 høydemeter).
  2. Makstiden på Ecotrail Oslo er 15 timer, og ikke 12 som jeg trodde.

Men fortsatt var jeg litt i tvil. Spurte gode løpevenner om råd. Og det var jo en tabbe, for de sa alle «kjør på, klart du klarer dette»! Hehe, skulle kanskje heller spurt noen som har et mer objektivt syn på saken 😉

Men som en sa: Du vet ikke om du klarer før du har prøvd.

Så da er det vel bare å prøve, da.

Planen med tanke på trening ble dermed endret noe. Ikke mye, men jeg må øke mengde – igjen. Og treningsturer legges nå i 80-km-løypa istedet for i utelukkende 45 km-løypa til Ecotrail.

Jeg gleder meg til å møte mange kjente på startstreken, men vet jeg kun vil se ryggen på de fleste av dem i et par kilometer før de er borte.

Blir litt urolig i magen med tanke på den lange løypa, men tenker at jeg hadde nok ikke våget melde meg på dersom jeg ikke innerst inne hadde et lite håp og en tro på at jeg kan klare det.

Ecotrail Oslo arrangeres 21. mai. Det er fortsatt mulig å melde seg på til 18, 30, 45 eller 80 km.

Jeg grugleder meg. Og det skal man jo gjøre før løp.

Bring it on!

FullSizeRender (46)
Fra fjorårets 45 km på Ecotrail Oslo.

 

11 kommentarer om “80 km? Bring it on!

  1. Kjenner meg så igjen her at jeg kunne skrivd det selv. Tvilen, alle som sier det klarer du og ikke minst dette med å se ryggen deres i et par km før de er borte.

    Hva skal en si, ingen er bedre til å være deg enn deg! Stå på!

    Liker

      1. Kjenner den følelsen ja. Jeg satt av ecotrail 45 på kalenderen, men feiget ut.. Blir rett og slett litt skremt av alle disse oppdateringene med de som løper kilometern på 4 – 5 minutter på en «rolig» treningstur. Der er IKKE jeg for å si det pent. 😀

        Liker

      2. Ikke jeg heller. Men terrenget er snilt og makstiden romslig på 45 km. Jeg gikk store deler av løypa i fjor (siste halvdel) pga sykdom underveis. Brukte 7 t og 11 min. Tror makstiden var 9 timer, så det var jo grei klaring. Og jeg er skilpadde 😉

        Liker

  2. Det høres kjempespennende ut. Hvordan skjønte du hva max-tiden var? Jeg klarer ikke å finne det på sidene deres.

    Liker

    1. Hei! Jeg fant det heller ikke, så sendte rett og slett melding til Ecotrail via FB-siden. Mål stenger kl. 23 – og det tror jeg gjelder alle distanser. For det er jo ulike starttidspunkter. Skal du løpe?

      Liker

      1. Oj, så bra! Det blir et fint løp å ha som det første. Det er ei fin løype, går stort sett nedover – og siste 9 km er asfalt og flatt. Tren gjerne litt på å løpe langs Lysakerelva dersom du har mulighet. Hvis det blir som i fjor går løypa på Bærumssiden nedover, og så Oslo-siden det aller siste korte stykket. Lykke til!

        Liker

  3. Hei! Er ny i løpsammenheng, men har jogget for meg selv «komfortsonen» (10K på ca en time) i flere år. Har nå meldt meg på halvmaraton i Tromsø for første gang. Jeg har løpt 22k alene flere gang og vet jeg klarer distansen. Utfordringen er vonde føtter og blemmer uansett hvilke sko jeg bruker. Spørsmål : Er det vanlig å løpe hele veien, eller er det vanlig at man går innimellom? Kunne nemlig tenke meg å prøve helmaraton, men usikker på om jeg klarer å løpe hele distansen. Og hvordan holder føttene gjennom så mange mil? Tenker på dere som løper 80K! Med hilsen fra Nord

    Liker

    1. Hei Astrid! Det beste rådet jeg kan gi ifht blemmer og vonde føtter er å variere skovalg. Og jeg synes Injinji-sokker er gull (tå-sokker), da gnisser ikke tærne så mot hverandre. Men vi som løper langt har jo føtter som ikke ser ut, så vet ikke helt om jeg er rette å spørre, hehe. Men blemmer har jeg faktisk fått færre av når jeg velger tå-sokker. Når det gjelder halvmaraton vs maraton så vil jeg si at det er vel mest vanlig å løpe hele tiden på begge distanser – men at tempoet går ned på maraton. Distansen er lengre, dermed går tempoet ned – du skal holde lenger. Dersom du klarer å løpe 22 km alene tror jeg du fikser maraton helt fint. Mye sitter i hodet, og det at du har lyst til å prøve er et supert utgangspunkt for å klare det. Og klarer beina 22 km treningsturer klarer de også maraton. Bare få tatt et par turer på rundt 30 km i god tid før maratonløpet, så er det i boks. Det er selvsagt lov å gå under et maraton, men jeg anbefaler å holde beina igang og kun gå ved drikkestasjonene. Finn rytmen og hold et jevnt rolig tempo. Iallefall første gang bør tiden ikke være så viktig, ha mest fokus på det å gjennomføre og få en fin opplevelse. Lykke til på halvmaraton! Det kommer til å gå som en drøm!

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s