Tre tips til en aktiv hverdag

Jeg trodde jeg hadde en aktiv livsstil, men på hviledager (dager uten trening) er det vanskeligere enn du skulle tro å komme opp i 10.000 skritt.

Alt dokumenteres i mitt nyinnkjøpte aktivitetsarmbånd, Fitbit.

Min teori: Vi sitter mye mer på rumpa enn vi selv tror!

Helsedirektoratet anbefaler minst 30 minutter aktivitet hver dag, samt 10.000 skritt.

Så her kommer Maratonmammas tre tips for å øke hverdagsaktiviteten:

  1. Ta beina fatt. Tar du bilen selv på korte turer? Gå raskt istedet. Skal du handle, begrens varemengden og putt varene i en sekk. Du kan alltids ta en ny tur i morgen. Som datteren min sier: «Så får du flere skritt, mamma». Velg alltid trapper foran rulletrapp eller heis. Tar du rulletrappen så gå! Jeg skjønner ikke vitsen med å stå stille i en trapp og vente til den kommer frem! Iallefall så lenge du har friske bein klarer vi jo bevege oss;-)
  2. Gjør alt med økt intensitet, da registreres det som aktive minutter. Det vil si: Gå raskt og jobb med armene (da kommer du jo også raskere frem), rør ekstra hardt i gryta (hehe), spurt opp trappene hjemme der det er forsvarlig, lek med kidsa – og gå selv og hent ting fremfor å spørre andre i familien om å ta det med til deg 😉
  3. Ta løpe-/gåtur istedet for kafébesøk. Kafeene hadde vel gått konk om alle løp istedet for å drikke kaffe latte. Men man kan ta løpetur først, og SÅ kaffe 😉 Eller gåtur. Powerwalk, spesielt i kupert terreng, skal ikke undervurderes som trening. Velger du en aktiv date får du slått to fluer i ett smekk, du får både trent og du får møtt vennene dine 🙂

Det finnes ulike aktivitetsmålere, både mht pris og tekniske finesser. Jeg har en ganske avansert pulsklokke og valgte derfor en veldig enkel variant blant aktivitetsarmbåndene. Fitbit flex er bare et enkelt lite armbånd. Antall skritt, søvn osv. ser du på mobil eller PC via en app. Dersom du ser at du kun har gått eksempelvis 7.000 skritt en kveld er det fristende å ta en kjapp kveldstur for å nå målet 🙂 Alle monner drar!

Så sett igang, #kverksofagrisen og få en mer aktiv livsstil. Du tenker kanskje at det blir stress, men tenk igjen: Det gir overskudd! Til enda mer aktivitet. Kan det bli bedre? I don’t think so 😉

Ha en god og aktiv helg!

Har du flere tips til aktivitet i hverdagen? Del dem gjerne her på bloggen 🙂

IMG_6277 – Kopi
Ta løpe- eller gåtur først, SÅ tar du en kaffe. Enten alene eller sammen med en venn 🙂

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s