I bakker går det oppover

 

FullSizeRender (27)

Kickstart formen med å løpe opp en bakke. Her er Maratonmammas tre forslag til bakkeøkter.

Synes du det blir kjedelig og monotont å løpe på flatmark? Da bør du prøve bakker.

Jada, det er tungt. Men du får pauser!

Og ved å løpe i bakker får du mye på kjøpet i treningen din: Bakkeløping aktiverer bakside lår og rumpe mer enn vanlig jogg langs veien.

Dette fordi du må ta i litt ekstra for å komme deg opp bakken.

Bakkeløping er også tingen å satse på dersom du vil prestere bedre på 10 kilometeren.

Du øker også frekvensen på beina, det vil si at beina går raskere. Dette er gunstig ifht løpsteknikk.

Så bakkeløping er gull!

Her er tre forslag til bakkeøkter. 

  1. Finn en bakke som er passe lang og passe bratt. Prøv deg frem i nærområdet. Snakk med andre løpere, hvilke bakker løper de i? Løp så raskt du kan opp bakken, men husk at siste drag skal kjøres like raskt som det første. Og helst enda litt raskere. Kjør feks 4 x 4 runder, avhengig av lengde på bakken. Gå rolig ned.

2. Løp opp bakken, finn en vei fra bakken som gir en runde og løp rolig tilbake til bakkens start. Så opp igjen og rundt. Gjenta minst tre ganger, men igjen er dette avhengig av lengde på runden og hvor mye tid du har til rådighet. Her blir «pausene» joggeturene rundt.

3. Løp opp bakken mens du gradvis øker farten, slik at de siste meterne blir spurt. Gå rolig ned. Kjør f.eks 3 x 4 turer opp bakken med ett minutts pause mellom hver runde (etter hver 4. tur opp bakken).

Husk å løfte blikket, da får du gitt pusten lettere bane. Knærne må løftes og du må jobbe med armene (men senk skuldrene!). Tenk «lett på tå» og «lette bein».

Selv om du maner frem tanken om lette bein, kommer nok etterhvert melkesyren i lårene. Da er det lurt å få ristet løs, før du igjen setter igang.

God trening!

PS! Hvilke bakkeøkter foretrekker du? Eller er du typen som legger opp ruta der det er flatest? Legger du igjen en kommentar blir jeg glad 🙂

IMG_5240

 

 

2 kommentarer om “I bakker går det oppover

    1. Hei
      Det avhenger veldig av formen din. Det viktigste er at du klarer å løpe opp bakken like raskt alle dragene.
      Jeg kjørte bakkeintervaller med min løpegruppe lavterskel med 8 turer opp – og 2 min pause i midten – i en bakke som var cirka 100 meter lang. Det funket bra.
      Men hvor bratt bakken er spiller jo også inn. Prøv deg frem 🙂
      Lise

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s