Kverk sofagrisen

IMG_8321

Er du en av dem som tar pause fra trening i de mørkeste vintermånedene?

Som tenker at nå skal jeg hvile og slappe av litt, så tar jeg opp treningen igjen i midten av januar. For da skal juleflesket vekk, liksom. Nyttårsforsettet til nesten alle nordmenn er vel å begynne å trene, trene mer osv.

Å ta hviledager er et must. Og å ta hvileperioder er også greit. Men stopper du helt opp med trening vil du merke at formen daler drastisk. Og det skjer raskt.

Har du hatt total stopp i en periode er det faktisk ganske tungt å starte opp igjen. Kondisjon er ferskvare. Og muskler svinner hen dersom du stopper med styrketreningen. Men viktigst av alt, du føler deg slapp og dvask. Iallefall gjør jeg det. Og sur.

Får jeg ikke trent jevnlig blir jeg litt grinete og trøtt. Orker liksom ikke like mye som vanlig. Lurer på om jeg brygger på noe…

Trener du jevnt og trutt får du jevnt påfyll av endorfiner og happy-feeling. 

Og hverdagsaktiviteten hjelper på humøret. Du får overskudd!

Joda, trening er bra for mange andre ting – som vekten og hvordan du ser ut.

Men mitt motto er: Ha fokus på GLEDEN ved å trene, det er en motivasjon mye sterkere enn vektnedgang eller strammere bakende 😉

Og klarer du ikke ha det gøy på trening, så fokuser på GLEDEN du kjenner ETTERPÅ! Unn deg et deilig karbad med et glass rødvin etter den hustrige ute-økta vinterstid. Jeg skal love deg at godfølelsen kommer kriblende. Og neste gang du er ute i vinterkulda på trening, husk: Etterpå er det badekar eller dusj som venter. Digg!

Så Maratonmammas oppfordring er: Slapp av og kos deg når du har bestemt deg for det, og tren så ofte du har tid og lyst. Ikke tenk at trening er stress og mas og jobb. Tenk at trening er noe du gjør for å kunne nyte etterpå, noe du gjør for å finne velvære og overskudd. Prioriter trening i vinter! Kverk sofagrisen! Du vil takke deg selv etterpå.

Ha en fin og aktiv vinter!

Og du, er du på Instagram så tagg bildene med #kverksofagrisen 🙂

Eller post bilder på Maratonmammas Facebook-profil. Å dele treningsbilder er motiverende 🙂

IMG_8299

 

 

2 kommentarer om “Kverk sofagrisen

  1. Jeg er misunnelig! Jeg verker på innsiden av leggen og frykter at jeg får beinhinnebetennelse igjen, akkurat som sist jeg var i form (1989…). Har du aldri sånne skader? Det føles urettferdig, jeg trener styrketrening (kjedelig!) for å hindre dette, og løper bare korte turer på grus eller snø. Hvis jeg skal løpe kortere turer nå kan jeg bare droppe å gå ut døra.

    Men jeg synes det er supert å lese om løpene og treningen din, jeg skulle bare ønske at jeg også kunne løpe så langt jeg ville.

    Liker

    1. Jeg har vært heldig og unngått skader. Tror nok det er mye fordi jeg trener veldig allsidig. Løper ikke så ofte som mange tror 😉 Trener mye styrke, yoga, sykkel, aerobics osv. Og litt svømming innimellom. Har tatt en del massasje/behandlinger også, men mest for rygg/skuldre. Det beste er å variere og bygge mengde gradvis. Håper leggene blir bedre. Lykke til!

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s