Finn deg ei trapp

Hvorfor gjøre det vanskelig når du kan gjøre det enkelt?

Det er et motto som lett kan overføres også til trening, og da spesielt løping.

IMG_6460
Vakte litt oppsikt, kan du si, der jeg spurtet til ære for fotografen. Sjekk mannen i rød jakke 😉

Du trenger ikke gjøre det så avansert og vanskelig. Skal det bli noe av treninga må du bare komme igang. Blir det for avansert og vanskelig ramler man fort av lasset. Og det viktigste er jo tross alt at vi beveger oss. Alt er bedre enn ingenting og noe er nok!

Kort fortalt, dagens oppfordring er: Finn deg ei trapp!

Trappa kan være kort, lang, bratt, slak. Det viktigste er at du blir andpusten av å løpe og/eller hoppe opp. Og finner du flere trapper å variere mellom er det gull. Variasjon er et stikkord både for å oppnå fremgang og for å vedlikeholde motivasjon.

En av de siste gangene jeg løp i trapper gjorde jeg det i Berlin. Trappeløping funker superbra i storbyen på helgetur. Har du ikke tid til å løpe i en time? Så ta noen drag i trappa, da vel! På 20-30 minutter får du gjort mye.

Men du trenger ikke reise bort for å finne ei trapp. Se deg rundt der du bor. Er det trapper der som kan brukes? Det kan være trapper som binder veier/bakker sammen, det kan være trapper opp til store bygninger, trapper på togstasjoner/t-banestasjoner osv. Kun fantasien setter grenser, også her.

Og du, ikke bli flau over at du møter kjente i trappa. Tenk at det er de andre som blir flaue for at de ikke har fått trent på flere uker. Og at det er DU som er awesome! Finn ei trapp og kjør på!

Her er noen tips til økter. Hvilke trappeløp foretrekker du? Kommenter gjerne! Ha en fin uke 🙂

Trappeøkt a la Maratonmamma:

1: Varm opp i 10 minutter med rolig jogg i området ved trappen. Løp deretter opp (tre-ti ganger avhengig av trappas lengde og helling) så raskt du klarer. Gå rolig ned. Husk at siste tur skal være (minst) like rask som den første.

2: Oppvarming. Løp opp trappen med doble trinn, dvs at du tar to trinn i ett jafs. Gå ned. Avslutt med en eller flere turer opp der du hopper opp trappen med samlede ben. Varier med enkle trinn, doble trinn – og hopp på ett bein, alt avhengig av formen.

3: Oppvarming. Løp opp trappen annenhver gang enkle og doble trinn, slik at det blir fem drag totalt. (Enkel-dobbel-enkel-dobbel-enkel). Gjenta så mange runder du orker ifht formen og lengden på trappen. Gå ned.

Rolig nedjogg fra trappen og hjem.

Lykke til!

IMG_6467
Trappeløp funker som ei kule, også i storbyen. Som her i Berlin.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s