Tips til intervaller på mølla

Det beste er å løpe ute. Utvilsomt. Og helst i marka.

Men det finnes ett unntak: Intervaller.

IMG_8024
Ei fin økt!

Langturer og kortere turer tar jeg utendørs, intervaller må tas på mølla. Må ikke, men de er enklere å ta innomhus. (For intervaller er tøft.) Dersom man ikke er en gjeng som sammen kan gjøre det ute. Det funker også bra!

For meg er det best med intervaller på mølla når jeg blir pushet av en instruktør som forteller meg hvor lenge det er igjen til neste pause 😉

I likhet med intervaller utendørs, kan intervalløping på mølla varieres. Du kan endre helling/motstand, fart og lengde på intervall/pauser.

De fleste har sin favoritt, men pass på å variere! Ta lange intervaller én dag, korte en annen, kjør mer motstand på, øk farten osv.

For mosjonister er intervaller en eller to ganger i uka helt greit. Da kan gjerne den ene økta være litt roligere enn den andre. Og intervalløktene bør ikke komme to dager på rad.

Her er noen forslag til intervaller:

45/15: De flestes favoritt. Korte jobbeperioder (45 sek) med 15 sek. pause. Det mest vanlige er å kjøre 15-20 intervaller der man øker farten gradvis mellom hvert drag. Du kan øke med f.eks 0,2.

4×4: De fleste frykter denne mest. Lange jobbeperioder (4 min.) med aktiv pause i 3 min. For de fleste betyr det å gå/småjogge mellom dragene. Det er viktig å ikke stoppe helt opp i de forholdsvis lange pausene.

Pyramide: Kan bygges opp forskjellig, f.eks 1-2-3-4-3-2-1 min. med halvert tid i pause. Eller 2-3-4-4-3-2, variantene er mange.

Kreative varianter:

3×2 min., 1 min. pause mellom dragene. Så 4×1 min., 30 sek. pause mellom dragene. Deretter 4×30 sek, 30 sek. pause. Øk helning på mølla gradvis fra 1,5 til 3.

5×2 min., 1 min. pause, 5×1 min., 30 sek. pause, 5×30 sek. 30 sek. pause.

Øk helningen på mølla fra 2-3-4-5, og deretter ned igjen fra 5-4-3-2 mens du løper ulike drag med pauser.

10×45 sek, 10×30 sek. – alt med 30 sek. pause. Ha helning fra 2 til 5 avhengig av (dags)form.

45/15 with a twist: 2o drag med 45 sek. løping og 15 sek. pause der du samtidig har helning som dette: 2-2-2-2-2-3-4-5-6-7-6-5-4-3-2-2-2-2-2-2.

🙂 🙂 🙂

Hvilken er din favoritt?

Post det gjerne i kommentarfeltet. Og det hadde vært gøy om dere hadde tips til nye intervaller!

 

 

2 kommentarer om “Tips til intervaller på mølla

  1. Hei 🙂
    Fin blogg du har 🙂 følger deg både her og dær 😉 (snap) Med akilles problemer så blir det lite løping men når beina er sånn ok blir det 40/20 med 15-20 intervaller.
    Hater 4×4 så det er mange år siden jeg gjore! Sliter med prolapser om dagen også å det er jo heller ikke det beste når man løper . Men biter tennene sammen å står på 😀 Ha en strålende helg med eller uten løpesko 🙂

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s