– Løping er en kunst

«Mange sier at løping er så enkelt. Men for meg er løping en kunst», sier Christina Vukicevic.

IMG_4900
Monique og jeg fikk endelig til en trening sammen. Svette og fornøyde etter endt økt 🙂

«Det er så mange ting som skal klaffe for at det skal gå skikkelig fort», utdyper hun.

Jeg er på treningsøkt med friidrettsstjernen, i regi av Torshov Sports løpegruppe. De arrangerer løpetreninger ut oktober. Og denne gangen er det altså Christina Vukicevic som leder økta. Stas!

Det er oppmøte i Frognerparken, og det aller første vi gjør er å skifte til like rosa T-skjorter. Monique og jeg registrerer at vi nok en gang drar opp gjennomsnittsalderen på slike fellestreninger, men pyttsan, vi er vel sprekere enn mange 25-åringer 😉 Det er iallefall det vi trøster oss selv med 😉

Vi forflytter oss inn til Monolitten, der ved trappen nedenfor venter Christina på oss. Hun forklarer litt rundt løpeteknikk og forteller at vi i dag skal gjøre det samme som henne i morges. Christina Vukicevics morgenøkt, faktisk. Gulp.

Etter dynamisk oppvarming løper vi en rolig runde, før vi tar flere tøye/styrkeøvelser og drilløvelser. Som sprinter har hun mye fokus på armene, de skal pendle kraftig for å gi fart. Christina forteller at hun gjør ofte tøyeøvelser der hun samtidig trener styrke. Blant annet i slynge. Disse øvelsene gjør hun både før og etter løpeøkter.

Så over til hovedutfordringen: Løpe intervaller opp en trapp. Ti ganger. TI GANGER???

Vi har jo løpt trapper før, men denne gangen er trinnene veldig brede/har lang avstand. Og oppgaven er å bykse opp med kun ett touch på hvert trinn. Det er tyngre enn det høres ut. Du må dra deg opp til neste trinn med aktive armer. Og det krever styrke i beina.

Flere blir svimle og kvalme underveis, men Christina forsikrer at det er helt normalt, ufarlig – og det går over. Hun viser medfølelse, men dette er ikke dama du syter for mye til heller, for å si det sånn. Vi vil jo ikke være pingler, så vi gønner på.

IMG_4895
Christina Vukicevic ga tydelige og fine instruksjoner, og var herlig blid og avslappet.

Vi forflytter oss litt videre inn i parken for finalen: Spurte, løpe, gå i trekantintervall. Først skal vi spurte opp en bakke, så løpe rolig et strekke før vi går nedover igjen. Dette gjentar vi fem ganger.

Til slutt tøyer vi ikke veldig mye, men vi slipper overkroppen frem og «henger» slik et minutt eller to og får tøyd godt spesielt på baksiden av beina.

Konklusjon etter økta: Hadde vi vært alene hadde vi gitt oss etter fem runder i trappa. Kanskje før. Og vi hadde nok ikke pushet oss like hardt på de fem, heller. Det er mye, mye enklere å hente frem de siste kreftene og ta den helt ut når vi er en gruppe – og har en flink trener som pusher og motiverer. Når en av landets raskeste damer løper sammen med deg opp trappa, da må du bare gi jernet! Det er utrolig motiverende 🙂

IMG_4914
Herlig gjeng! Bra jobba, alle!

Treningene til Torshov Sports løpegruppe annonseres i en gruppe på Facebook. Gå inn og lik Torshov Sports side så finner du info. Vanligvis er oppmøte i butikken på Torshov, men noen ganger altså i Frognerparken. De kjører løpetreninger med ulikt innhold ut oktober.

Tren sammen med andre! Det er både morsommere og mer effektivt!

Ha en fin torsdag!

IMG_4904
En Snap før kjøreturen hjem 😉

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s