Løpetips til nybegynnere

Jeg ga et tips til en fersk løper i helga, og det ble så godt mottatt at jeg ble inspirert til å dele det – og mange flere tips – på bloggen 😉

P1000994

Som nybegynner er det vanskelig å få løpingen inn som en fast del av treningsprogrammet. Eller livet, for den sakens skyld. Vi kjenner alle dørstokkmila, lang som et vondt år. Og noen dager enda lengre enn det også, faktisk. Vi finner på alskens unnskyldninger, graver oss ned i tide og snur, vel, ja, med skam.

For å kjenne mestring må man starte rolig og forsiktig. Og mestringsfølelsen er helt avgjørende for en nybegynner. Det er den som driver oss, gir oss motivasjon.

Nå er du vel helt sprekkferdig av nysgjerrighet på hvilket tips jeg ga i helgen? Ikke? Kremt, nuvel. Her kommer det likevel 😉

To løpevenninner skal delta på et 10 km-løp, men den ene vil ikke løpe lengre enn 5 km. Hvordan få til løpeturer som er opp mot mila? Jeg rådet henne til å parkere for eksempel 1 km unna møtestedet. Når damene har løpt 5 km sammen, har hun faktisk kommet opp i 7 km. Neste gang kan hun parkere 2 km unna, osv. Mila er raskt innen rekkevidde.

Og som jeg sa til henne: Kanskje blir venninna di misunnelig på at du får lengre turer, og så hiver hun seg med? Vennskapelig konkurranse er motiverende!

Andre tips til nybegynnere, eller til dere som har løpt en stund:

  1. Løp fra A til B og ta bussen/trikken hjem. Bestem deg for destinasjon, og planlegg en premie ved «målgang». Dette kan for eksempel være en kaffe, et nytt ukeblad eller et klesplagg (om du orker å shoppe når du er svett og stinkende 😉 )
  2. Finn en passende runde, for eksempel rundt Sognsvann. Løp først en runde. Neste tur tar du to runder. Så tar du tre. Slik øker du mengde gradvis. Neste fokus kan være fart. Hvor lang tid bruker du på en runde sammenlignet med sist? Å måle resultater er motiverende.
  3. Tenk praktisk når du er invitert i selskap/på besøk. Kan jeg løpe til eller fra? Løpe til: Be resten av familien ta med skiftetøy, så dusjer du når du kommer frem. Løpe fra: Er destinasjonen for langt unna hjemmet, hopp av når du er i passelig avstand og løp hjem.
  4. Selv om det er godt å sove om morgenen: Jeg anbefaler løpetur tidlig en lørdag eller søndag morgen. Da er du ferdig trent til lunsj og kan bruke resten av dagen på familien. OG: Du rekker ikke skulke treninga! Legg frem klær kvelden før, stå opp, ikke tenk, just do it.

Tipsene er mange, det gjelder å finne de som funker for deg!

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s