Styrke må til!

IMG_9772

Du vet du er en løper når du VET du BURDE strekke ut etter løpetur, men du gjør det IKKE.

IMG_1682

Det humoristiske bildet stemmer dessverre bra med virkeligheten. Vi løpere er ofte skikkelige dårlige til å tøye ut. Vi får dårlig bevegelighet, er stive som stokker – og en del av oss ler litt av det også og blåser det vekk. Det er litt image.

Styrketreningen også er det mange av oss som er dårlige på å prioritere. Det er jo så mye mer moro med løping!

Men la oss innse det, folkens, styrke må til!

Ikke bare for å styrke løpekroppen. Men også for å forebygge skader. Og vi blir ikke yngre med årene, og beveligheten går ofte ned etterhvert som vi stivner til.

Så for å forhindre at vi er pukkelryggede gamliser med gåstol om noen år, må vi ta grep NÅ. (No offense til denne gruppen.) 😉

Ta ti minutter etter hver løpetur. Da er du god og varm. Gjør noen basisøvelser, som planken, utfall og knebøy. Hofteleddsbøyerne må også med, og ta noen øvelser der du involverer ryggen. Varier øvelsene fra gang til gang, det er viktig å utfordre kroppen.

Som løper er det lett å tenke at du kun trenger å trene styrke i beina. Men det er viktig å styrke hele kroppen. Overkroppen må trenes opp slik at du får balanse på styrkeforholdet over- og underkroppen.

Mage- og rygg, og ikke minst hofter er viktige å trene opp slik at vi har god stabilitet og riktig holdning og løpestil.

Og så er det beina. Vi må ikke glemme beina. De må også styrkes.

Hvordan er det med deg? Prioriterer du styrketrening?

Tren med en gruppe, bruk treningssenteret ditt, engasjer en PT – eller finn inspirasjon på nettet. Styrkeøvelser kan gjøres ute, hjemme eller på et senter.

Sett i gang!

Reklamer

4 kommentarer om “Styrke må til!

  1. Heisann, er det forsket på at man med fordel burde tøye ut etter en løpetur?
    Jeg har mest tro på en kombinasjon av at man tøyer litt ut, men at man mest jogger seg ned etter en økt.
    Styrketrening av bein midt i sesong bør unngås da beina har mer bruk for hvile er min mening.
    Er vel ikke det smarteste du gjør å trene styrke av bein på dine løpefrie dager siden du vil ha hvile for å bygge overskudd?

    Liker

    1. Jeg tenker at det er forsket på det meste, og alle forskningsrapporter må uansett tas med en klype salt. Hvem er oppdragsgiver, hva er agendaen, hvor mange er med i undersøkelsen osv. Bruk sunn fornuft og egne erfaringer! Jeg mener tøying etter løpetur hjelper mot stiv rygg – og gir økt bevegelighet. Velvære er også viktig mht helseeffekt. Nedjogg er også fint! Styrketrening av hele kroppen parallellt med løping påvirker ikke min restitusjon, men det er klart, det avhenger sikkert av nivå. Jeg er kun en mosjonist, og gir råd til andre på omtrent samme nivå, og lavere. Styrketrening som er svært tung og krevende bør man kanskje unngå, men igjen: Bruk sunn fornuft. Takk for innspill! 🙂

      Liker

  2. Først av alt, takk for inspirerande blogg! (Den fant eg i dag..)
    Eg har aldri vært nokon treingsfantast, men dei siste åra har eg blitt «løpefrelst». No er det slik at eg må begrense meg litt OG legge inn nokre kviledagar..
    Ja eg har tru på både tøying og styrke. Eg har tidlegare hatt litt trøbbel med ryggen og hoftene, men er eg flink med styrketreninga held eg vondtene vekke. Fokuserer mest på styrke gjennom vinteren (+ to løpeøkter per veke) og no i løpsesongen har eg ei styrkeøkt per veke.
    Har også trent ein del yoga og då fekk eg verkeleg kjenne på kor stiv eg var/er. Har lært mange gode tøyeøvelsar, som til dømes er fine å gjere framfor dagsrevyen..
    Lykke til vidare med løpinga! Skal du forresten springe i Oslo Maraton? Eg skal springe Halvmaraton -det er mitt treningsmål i år.

    Liker

  3. Hei Kathrine! Så gøy at du liker bloggen! Jeg har også prøvd yoga med hell mot stiv kropp, og spesielt rygg. Jeg er helt overbevist om at styrke og tøying gjør kroppen bedre rustet mot skader – og gir et sterkere løpesteg. Jeg skal løpe halvmaraton i Oslo, men løper faktisk halvmaraton i Budapest helgen før (6 dager før), så er spent på hvordan det påvirker løpet i Oslo. Kommer et blogginnlegg om det etterhvert 😉 Ha en fin kveld!

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s