Kom i gang etter ferien

Ferie. Sol. Vin. Late dager.

Mange har flatet helt ut store deler av ferien, sovet lenge og spist flere godsaker enn vanlig. Helt ok!

IMG_1332
Blide damer klare for nok et løp 🙂 Monique Sjøberg (fv), Tone Nordang Pettersen og Christine Hammer.

Men når ferien er over er det slutt på moroa. Neida, ikke helt, men det kan være greit å få på plass hverdagsrutinene. Også når det gjelder mat og trening – og søvnvaner.

For å ta treninga: Ikke utsett det å komme i gang. Ikke si at på mandag, DA skal jeg starte. Det blir så mye press. Bare start i dag! Start NÅ!

For du trenger jo ikke starte så brått og brutalt. Ta ei monsterøkt på første jobbdag, liksom. Du bare bestemmer deg for å gå trappene istedet for heisen, for eksempel. Fra og med NÅ. Du går av eller på bussen et stoppested lenger unna. I dag!

Det aller smarteste du kan gjøre for å opprettholde treningen utover høsten og vinteren, er å finne en treningsvenn. Har du ikke en så tenk gjennom om det er noen av vennene dine, naboene, eller kollegaene som kunne være interesserte. Dersom du har en avtale er det vanskeligere å avlyse treningen. Og øktene blir jo mer gøyale i seg selv – iallefall om du velger den riktige naboen/kollegaen 😉

Treningskompis(er) kan også søkes etter på sosiale medier. Sett igang jungeltelegrafen. Heng opp plakat på nærbutikken. Bare fantasien setter grenser.

Treningsgrupper er også gull. Det sosiale aspektet skal man ikke undervurdere. Jeg trener en gruppe spreke damer på torsdagskveldene. Det er ikke tvil om at de lettere kommer seg ut når de vet at vi andre venter. Og de angrer aldri på at de ble med. Etter en time med trening er det bare røde, svette og blide fjes å se.

Flere av damene har deltatt på løp etter at de ble med i gruppen. De sier de aldri ville klart det uten motivasjonen fra de andre i gruppa. Det er motiverende å trene sammen!

IMG_1469
Sosial treningsøkt med blant andre Karoline Olsen (@karbols) i vår.

Du kan lese mer om mine løpegrupper og andre kurs i regi av Tren For Livet her:

http://trenforlivet.no/2015/06/28/nye-kurs-hosten-2015-pamelding-na/

Det er også viktig å finne en treningsform du liker. Det betyr kanskje at du må teste ut en del aktiviteter før du finner din favoritt. Men noen ganger må du bare ta sats og holde ut en stund med ting du ikke liker. Som løping. De aller fleste hater det i starten, believe me!

De viktigste rådene er altså:

  1. Kom igang NÅ

2. Finn en venn/gruppe

3. Finn en treningsform du liker

Og husk: Ikke gå for hardt ut! Alt er bedre enn ingenting! Det viktigste er at du er i gang!

God trening!

IMG_1579
Jeanette Lund Buer, Helene D. Sommer, Tone Nordang Pettersen, Monique Sjøberg og jeg var superfornøyde etter fullført Skjørteløp i juni.
IMG_1334
Brr! Kaldt! Men smilene fra Monique Sjøberg (tv) og Anita Øy (th) varmer 🙂 Fra Ribbemaraton i desember.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s