Fem mil på en (ferie)dag

IMG_3580
Intervall 1: Solnedgang 🙂

Ultra Interval Challenge – løpsrapport:

Kortversjonen: Løpe ei mil kl. 20.30, løpe ei mil kl. 23.30, sove kl. 01.30-05.30, løpe ei mil kl. 06, løpe to mil fra kl. 09. Til sammen fem mil. Så synke langsomt ned i jacuzzien. Oh lykke!

Så til den mer detaljerte versjonen:

Det skjer et eller annet med kroppen når jeg er på ferie. Eller er det noe som skjer inni hodet? Jeg blir slapp. Dorsk. Lat. Trøtt.

Sommersløvsinnet passer dårlig inn med utfordringen jeg har satt meg fore – midt i fellesferien.

Nemlig Ultra Interval Challenge. Eller En Mil Var Tredje Timme som det het tidligere.

Målet er fire eller fem intervaller. Åkejda, målet er fem.

Det er faktisk lengdepers, når jeg tenker meg om. Fem kilometer lengre enn Ecotrail Oslo.

Jeg har gledet meg i flere uker. Ok, gledet meg mest til følelsen etterpå. Følelsen av å ha gjennomført, og jeg har fantasert om hvor digg det skal bli med jacuzzi. Men jeg liker jo også å løpe, og spesielt i ferier føler jeg at jeg rister av meg dorskheten og alle kakestykkene – og blir litt freshere etter noen km og en dusj 😉

IMG_3601
Intervall 2: Fortsatt lyst en halvtime før midnatt 🙂
IMG_3583
Vakkert med lav sol i det fjerne. Lofotveggen kan skimtes der ute 🙂

Intervall 1:

Jeg starter det første intervallet kl. 20.30 fredag kveld. Tidligere i uken har jeg kjørt rundt og målt opp ei rimelig flat løype på fem kilometer, som jeg skal løpe frem og tilbake. Det er ikke like lett å finne fine ruter når man er bortreist på ferie. Da er det greit å gjøre research.

Løypa ligger et par kilometer unna, så jeg kjører faktisk dit og parkerer. Dette for å unngå et par lange bakker. Og så kjører jeg hjem igjen etter at mila er nådd. Så er det av med vått og svett tøy, en kjapp dusj og på med tørt treningstøy. Få i seg litt mat og drikke, slappe heeeeelt av – og så er det ut igjen.

Intervall 2:

Andre intervall tar jeg kl. 23.30, det er en halvtime før de andre starter. Jeg føler at jeg jukser litt, men det er lov å tilpasse opplegget slik at det passer inn i ditt ferieskjema. Det viktigste er at du kjører noen intervaller 🙂

Det er lyst og ti grader, så satser på T-skjorte og kort tights. Heldig med været i nord, tross alt. Det var meldt regn og surt, men på de to første intervallene er det vakker solnedgang, ganske vindstille og mildt.

Det er lyst hele natta her nord. Så sånn sett kunne jeg løpt om natta. Men jeg vil sove 😉

De to første intervallene går greit. Det går ganske kjapt når du løper fem kilometer og snur, for å løpe tilbake til bilen. Jeg løper imidlertid sakte helt bevisst, og passer på at pulsen ikke blir for høy. Med lav intensitet er det lettere å holde koken oppe gjennom flere intervaller, og restitusjonen går raskere.

Det eneste minuset med å bruke mer tid er at pausene blir kortere. Jeg rekker stort sett kun å dusje og skifte, spise litt og så er det ut igjen. Med et lite kvarters kjøring hver vei må pausene i bilen utnyttes – til spising og drikking.

En annen ting som er særdeles viktig å prioritere mellom intervallene, er selvsagt oppdatering av sosiale medier. Det gjelder å poste bilder og heiarop på arrangementet på Facebook og Instagram – og en Snap i ny og ne hører med 🙂

Pace On Earth som arrangerer challengen er superflinke til å kommentere og like det du legger ut – og vi som løper heier på hverandre. Og folk vi kjenner (og ikke kjenner) heier på oss. Veldig gøy!

IMG_3562
Fikk plass til litt av hvert i kofferten 😉

Jeg blir supermotivert av de andre deltakerne som poster bilder av sine forberedelser. Jeg føler at jeg har forberedt meg særdeles dårlig. På ferie er det ikke lett å ha med seg allverdens utstyr. Jeg har for eksempel kun ett par sko, hjemme ville jeg variert. Men jeg får satse på rutinen. Og en frisk kropp. Om enn litt feriedvask.

Intervall 3:

Intervall tre er det jeg frykter blir tøffest. Opp halv seks og ut og løpe asap, lizzm. OMG! Så etter andre intervall er det bare hjem og i seng. Sove fort. Jeg orker ikke spise noe særlig.

Klokka ringer halv seks, på med treningstøy. Trøtt i trynet subber jeg avgårde igjen den samme ruta. Og håper jeg ikke treffer noen kjente. Ser faktisk ingen, ikke engang elgen 😉 Men blir passert av et par biler. Ja, kun to 😉

IMG_3612
Intervall 3: Lyst og fint på morrakvisten. Lofotveggen står støtt.

Tre intervall unnagjort! Så venter de to siste. Planen er å ta de på rappen. Intervall 4 og 5, og så Jacuzzi på Spa Regina, juhu! Dette er gulroten etter løpte fem mil det siste døgnet. Når beina er tunge hjelper det å tenke på boblebad 😉

Og beina er tunge. Sykt tunge! Jeg løper og løper, ser på pulsklokka. Hva? Har jeg ikke løpt lengre? Så begynner jeg å leke med tanken om å avslutte etter 16 km. Men, hey, det er jo bare fire usle kilometer igjen! Hold ut, du er jo Maratonmamma! Og slik fortsetter stemmene i hodet 😉

Jeg fullførte 20 km, ble litt emosjonell. Skiftet til tørt tøy og kjørte til boblene som ventet på meg. Og det var akkurat så digg som jeg hadde forestilt meg. (Jeg har vært der flere ganger før etter løpetur, men aldri løpt mer enn 17 km i forkant av badet 😉 )

Du kan kalle ultraløping sykt, rart, flere har spurt meg hvorfor jeg gjør det. Svaret er enkelt: Mestringsfølelsen etterpå! Anbefales på det varmeste!

(PS: Neste Ultra Interval Challenge blir i oktober. Hiv deg med!)

IMG_3624
Ferdig! Sliten og veldig, veldig glad! Jeg nådde målet mitt!
IMG_3625
Tranøy Fyr 🙂
IMG_3631
Premien til meg selv: Jacuzzi! Digg!
IMG_3619
Nå er det hviledager i sikte 😉

 

2 kommentarer om “Fem mil på en (ferie)dag

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s