Nytt år – nye muligheter

Jeg har bursdag i dag! Og det er ganske digg å kunne si at mitt 43. år har vært ett av de bedre.

IMG_0696

Som det sto i mailen jeg fikk i går fra HotBikramYoga på Høvik: «Vi synes en Bikramyogatime er en utmerket måte å reflektere over hvor vi er og hvor vi vil.» Jeg er veldig enig!

Nå blir det ikke yoga i dag, men løpetur i marka. Bursdagsjogg. Løpeturer funker jo også ypperlig for refleksjon. Og på fødselsdagen sin er det jo absolutt passende å reflektere over «hvor vi er og hvor vi vil».

Hvor er jeg?

Jeg er på et spennende sted!

Jeg er nyfrelst løpenerd, fersk løpetrener og fortsatt ganske fersk blogger. Jeg har løpt ultra. Tre ganger. Jeg har badet i sjøen i januar (- og februar og mars). Og jeg har åpnet Instagram-kontoen min for gudoghvermann å se.

Alt dette i løpet av det siste året.

Vel, det der løpenerd-greiene kom jo gradvis over meg. Det startet for to og et halvt år siden cirka, og blir bare verre og verre 😉

Men alt det andre har stort sett skjedd det siste året. Fra 43 til 44 år. Er det midtlivskrisa? Noen har sikkert tenkt det. Men nei, det er nok mer en modningsprosess. Man må starte et sted. Jeg startet med å løpe to kilometer på de første turene, økte til fire-fem. Tok tre runder rundt Sognsvann for å forberede meg til mitt første 10 km-løp, og løp noen turer på 20 km før maraton.

Det er lurt å starte rolig. For at noe skal vare, for at du skal kunne fortsette, må du starte rolig. Og bygge gradvis opp. Du må motiveres av mestringsfølelse, godfølelse, treningsglede. Løpeglede.

Jeg motiveres veldig av at jeg kan oppmuntre og motivere andre. Dermed var det å starte en Tren For Livet-løpegruppe lavterskel rett og slett gull. Tenk å kunne bidra til at andre kan finne gleden i å løpe, delta i løp og fordype seg i løpeverdenen. Himmelsk!

Å blogge om løping er også supermotiverende for meg – og forhåpentligvis for dere som leser. Jeg ble allerede for tre-fire år siden oppfordret til å starte en blogg. Men da hadde jeg liksom ikke noe å skrive om. Men nå har jeg løpingen! Og det er bra å få noen av løpetankene over i bloggen sånn at mannen min ikke får overload. Det kan bli mye løpeprat, for å si det forsiktig. Han er ingen løper selv, så han er tålmodig, synes jeg 😉

Så var det spørsmålet: «Hvor vil jeg?»

Jeg vil definitivt fortsette å løpe og trene så lenge jeg kan. Jeg vil bade i sjøen og være takknemlig for at jeg kan drive med ting jeg digger. Og møte folk jeg er stolt av å kjenne. Jeg vil fortsette med å pushe meg, bevege meg ut av komfortsonen og tøye grenser.

Helt konkret betyr det å løpe flere ultraløp. Det vil si løp som er lengre enn 42, 195 km. Jeg har løpt 44 km tre ganger tidligere (Ribbemaraton 2013 og 2014, og treningstur Ski-Sandvika) og Ecotrail 45 km i mai i år. Nå er det snart dags for å øke antall kilometer litt til: Til 50 km. Det er et løp som går om halvannen uke. Mer om det i «the next episode».

Men her og nå vil jeg til et sted hvor de har kake!

Fordelen med å løpe langt og ofte er at man kan spise mye etter å ha løpt. Tenk så mange kalorier som er forbrent! For ikke å snakke om karbolading før løp! 😉

Sannheten er (dessverre) at dersom man spiser tilstrekkelig mye kan vinninga gå opp i spinninga. Og vel så det. Særlig etter passerte 40.

Jaja. Fordelen er at etter man har passert den alderen gir man faktisk litt blaffen også. 44 er et ålreit tall. Hipp hurra!

IMG_3066
Refleksjon på løpetur.
IMG_3061
Et litt mindre reflektert øyeblikk på (samme) løpetur.

 

 

 

 

4 kommentarer om “Nytt år – nye muligheter

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s