Ecotrail – praktiske tips

IMG_0662
Det aller meste av snøen hadde smeltet i Sørkedalen i forrige uke…
Survival blanket er mindre enn det høres ut til, og fås kjøpt på XXL eller apotek. Jeg kjøpte mitt på XXL til 59,-

Nå er det bare fem dager igjen til Ecotrail Oslo, som 23. mai arrangeres for aller første gang i Norge. Løpstraseen ligger for det meste på sti i marka (90 prosent), men du befinner deg hele tiden tett inntil byen. Målgang er ved Operaen i Bjørvika.

De praktiske spørsmålene før et løp er mange, og kanskje spesielt siden dette er et helt nytt løp her til lands: Hva skal man kle på seg, hvilken sekk skal man ha, hva skal man ha oppi sekken. Og ikke minst, hvilke sko skal man bruke?

Svarene er noe ulike alt etter om du skal løpe 80 km, 45 km eller 18 km.

For å ta 18 km først: Da trenger du kun vanlige asfalt-sko. Det vil si sko du løper med på asfalt. Bruk sko du er trygg på, ikke prøv noe nytt under løpet. Traseen starter ved Fossum, går nedover Lysakerelven mot Bygdøy og langs Frognerkilen mot sentrum. På denne korteste varianten av Ecotrail er det svært lite teknisk sti, det er heller ikke mye stigning. Etter Bogstadvannet går det for det aller meste nedover, før det blir rimelig flatt fra Lysaker og inn til byen og målgang ved Operaen.

I EcoTrail løper du med sekk. Men i den korte traseen tviler jeg på at sekk er nødvendig, hvis det da ikke skulle bli ekstremt varmt. Det blir imidlertid ingen drikkestasjoner underveis på 18 km, så du kan eventuelt ta en liten sekk dersom du ønsker å ha med mer vann enn det et drikkebelte rommer.

Bekledning på 18 km er kun væravhengig, du trenger ikke lange tights som beskytter mot rifter fra skog og kratt, for eksempel. Her beveger du deg i ganske greit terreng, og siste delen er nokså urban. Også på de lengre distansene er det greit å velge klær etter temperatur. Du får ikke særlig mye nærkontakt med buskaset.

Så over til 45 km-delen, den distansen som jeg skal løpe. Har løpt maraton fire ganger, men vet jo at maratondistansen i terreng er atskillig tøffere. Men også i så mye flottere omgivelser da, tross alt.

På 45 km er det greit med drikkesekk. Jeg har en Osprey-sekk som jeg løp med i EcoTrail Paris 30 km i mars, men den veide over 3 kilo med halvannen liter vann i drikkeblæren – og det er tungt å løpe med! Derfor har jeg kjøpt meg en mindre sekk (Camelback), og det er vel budskapet både på 45 og 80: Ha lettest mulig sekk.

Påbudt innhold i sekken er survival blanket, det er mindre enn det høres ut som: Får plass inni hånda di og koster 29 eller 59 på XXL. Det fås også kjøpt på apotek. I tillegg må du ha med litt mat og minimum halvannen liter vann/sportsdrikke. Husk også å lagre telefonnummeret til løpsarrangøren på mobilen, i tilfelle du må ringe og ha hjelp til noe (la oss håpe du slipper det).

Min erfaring er at du spiser mindre enn du tror, du drikker mindre enn du tror – og du svetter mer enn du tror. Så minimalisme er stikkordet.

45 km-traseen går fra Holmenkollen og opp til Tryvann, mot Wyllerløypa og videre innover i Sørkedalen, før du kommer ned mot Bogstadvannet og følger 18 km-løypa inn til byen. Heller ikke dette partiet er spesielt teknisk krevende, og du trenger ikke terrengsko. Du trenger sko du tåler å løpe langt i. Hybrid kan gå, det vil si sko som kan brukes både på asfalt og terreng. De har jevnt over mer demping og støtte enn rene terrengsko med tynn såle. For alle tre distansene gjelder at det er en del kilometer asfalt mot slutten, og det er vondt for beina å løpe på asfalt i eksempelvis Inov8 som jeg har…

Når det gjelder mat tenker jeg at du tar med gels eller barer, alt etter hva du er vant til å spise under løp. Jeg holder meg til barer og GU Chomps. Sistnevnte er vingummi-lignende energibomber som du får kjøpt hos http://www.lopeskjort.no (vet ikke om noen andre som selger dem). En banan kan være fin å feste i sekken. Nøtter og rosiner er også fin veimat 🙂 Drikkestasjon blir etter 27 km, på Fossum.

IMG_0479
Mye snø i bakkene på Tryvann i starten av mai, da vi prøveløp deler av ruten. I traseen har nok det meste smeltet til løpet starter.
IMG_0474
Ut på nye eventyr…

De som skal løpe 80 km stiller jo i en helt annen liga. Jeg tar av meg løpecapsen og bøyer meg nesegrust i støvet (eller hva det heter) for disse kvinner og menn. De hardbarka ultraløperne vet jo best selv hva de trenger, så tror ikke jeg bruker spalteplass på det 😉 Kan bare nevne at drikkestasjoner blir etter 15 km, etter 35 km (Holmenkollen) og etter 62 km (Fossum).

IMG_0669
Vi følger for det meste blåmerket sti…

På 80 km er det flest bratte partier, flest høydemeter – og, som vi alle vet, flest kilometer.

Til sist vil jeg gi kanskje det beste tipset: Dra opp i marka og test deler av løypa! Du begynner å glede deg maks med en gang! I promise 🙂 Lykke til alle som skal delta!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s